Savremena rešenja bez dilatacije
Industijski podovi na gradilištu u Subotici
Prema dosadašnjoj praksi u građevinarstvu postavljanje dilatacija smatralo se ključnim zbog dugotrajnosti i funkcionalnosti izvedenih objekata. Savremene tendencije, međutim, podrazumevaju prevazilaženje postojećih normi i pronalaženje novih, optimalnih rešenja. Uspostavljanje novih standarda na ovom polju trenutno pratimo na gradilištu u Subotici, gde je počev od oktobra prošle godine u toku izgradnja industrijskog objekta površine 38.000 m2 namenjenog potrebama nemačke kompanije “Boysen Abgassistem“, a na kojem se upravo izvode betonski podovi bez dilatacije.
Mada je uobičajeno da se dilatiraju kako vertikalni, tako i horizontalni elementi konstrukcija u cilju sprečavanja pucanja, u slučaju budućeg proizvodnog pogona nemačkog Boysen-a u Subotici, primenjuje se drugačiji postupak. Praktično čitava podna površina koja se betonira u toku jednog dana (između 1500 i 2000m2) izvodi se bez dilatacija. U tu svrhu koriste se posebni dodaci betonu, tzv. kompenzatori skupljanja, koji imaju za cilj da u značajnoj meri smanje skupljanje betona, koje se inače javlja tokom njegovog očvršćavanja. Za obezbeđivanje adekvatnog dodatka betonu, kao i izvođenje samih podova na ovom projektu, zadužena je firma Rinol.
Glavni izvođač radova na budućem proizvodnom pogonu nemačkog giganta jeste firma SMB - Gradnja d.o.o. iz Subotice, dok se beton isporučuje sa betonske baze SMB - Betonjerka d.o.o., koja u saradnji sa kompanijom Lafarge, isporučuje dnevno između 200 i 300 m3 betona za potrebe izgradnje proizvodne hale.
Prvi uslov za neometanu isporuku potrebne količine betona jeste ujednačen kvalitet cementa, za šta je zaslužan najveći proizvođač građevinskog materijala u Srbiji - Lafarge. Primenom cementa CEM II/A-M(S-L) 42,5R, koji je na tržištu prepoznat kao cement koji obezbeđuje veoma visoke čvrstoće betona uz njihov brz priraštaj, kao i uz striktnu kontrolu kvaliteta, koja je pratila svaku isporuku cementa na ovom značajnom projektu, omogućeno je da beton u svakom isporučenom kubiku ima identične performanse.
Pored činjenice da se na gradilištu u Subotici trenutno izvode do sada najveće površine bez dilatacije u našoj zemlji, još jedan kuriozitet kod izgradnje nove industrijske hale jeste i činjenica da u pojedinim sekcijama visina krovne konstrukcije iznosi čak 24m, što je svakako neuobičajen primer na našim prostorima.
Objekat u izgradnji je budući proizvodni pogon nemačkog giganta, firme “Boysen Abgassistem“, lidera na tržištu izduvnih sistema za automobilsku industriju, koji svojim proizvodima snabdeva fabrike "Mercedes-Benca" širom sveta, ali i druge velike proizvođače automobila, kao što su BMW i "Nisan". Sama investicija vredna je oko 60 miliona evra, što je najveća strana investicija do sada u ovom delu zemlje, a očekuje se da će pozitivno uticati na povećanje produktivnosti Subotice i okolnih mesta.
- Building Progress And Support For Cities And The World - Dimitrije Knjeginjić CEO of Lafarge Serbia, talks to Forbes Magazine
- “Zeleni” cement i beton se u Srbiji već proizvode. Da li se građevinska industrija trajno menja?
- ECO portfolio Lafarge BFC, za novu kulturu gradnje
- "Zeleni" materijali za novu kulturu gradnje Intervju Dimitrija Knjeginjića, direktora Lafarge Srbija, za nedeljnik NIN
- Rekonstrukcija auto-puta E75 na deonici Horgoš - Novi Sad uz primenu “zelene” infrastrukturne metode