Rekonstrukcija auto-puta E75 na deonici Horgoš - Novi Sad uz primenu “zelene” infrastrukturne metode

 

Rekonstrukcija auto – puta E75 na deonici Horgoš - Novi Sad izvodi se metodom hladne reciklaže, koja predstavlja ekološku alternativu klasičnoj tehnici izrade kolovozne konstrukcije.

Metoda podrazumeva primenu Lafarge hidrauličnog veziva za puteve (HRB vezivo), koje sadrži 25% manje CO₂ u odnosu na cement, uobičajeno korišćen pri izradi infrastrukturnih obekata. Pored HRB veziva koriste  se i materijali sa samog gradilišta, čime se izbegava uobičajeno formiranje deponija od materijala sa iskopa. Na ovaj način sprečava se i dodatna eksploatacija prirodnih resursa kao i  transport istih do gradilišta,  čime se preveniraju dodatne emisije štetnih gasova prouzrokovane prevozom sirovina. Tehnika hladne reciklaže podrazumeva i dodavanje bitumenske emulzije uz HRB vezivo, kako bi se dobila polufleksibilna konstrukcija.

img b1bf5976ad7adfd144a798be20d6c6a9 v 1

Auto-put E75, deonica Horgoš - Novi Sad, primena metode hladne reciklaže

Pored smanjenja uticaja na životnu sredinu, prednost metode hladne reciklaže  ogleda se u značajno nižim investicionim troškovima, bržem izvođenju radova i dužoj trajnosti puteva. Naime, primenom Lafarge hidrauličnih veziva za puteve BeoSol i BeoBond postiže se sporiji prirast čvrstoća u poređenju sa uobičajeno korišćenim materijalima, što doprinosi očvršćavanju kolovozne konstrukcije bez pukotina.

Takođe, korišćnjem HRB veziva  povećava se vodonepropusnost tretiranog sloja i otpornost na dejstvo mraza, dok se, sa druge strane, smanjuje mogućnost promene zapremine usled variranja temperature ili vlažnosti.

Materijali kompanije Lafarge su sertifikovani, dok kontrolu kvaliteta na projektima pored Lafarge laboratorije vrše I akreditovane institucije. U slučaju deonice Horgoš-Novi Sad, za kontrolu kvaliteta zadužen je Građevinski institut CPL, na kojem je rađena  prethodna mešavina hladne reciklaže.

Završetak radova na deonici očekuje se u trećem kvartalu 2022. Izvođači rekonstrukcije su kompanije Vojput i Groma Hold, dok se  vrednost radova procenjuje na  11,8 mil EUR.

Pored  auto-puta Horgoš-Novi Sad, hladna reciklaža se trenutno koristi i za rekonstrukciju puta Beočin-Bešenovo i Slovac- Lajkovac.

Primena zelenih metoda na linijskim infrastrukturim objektima, kakve su hladna reciklaža I stabilizacija tla,  dovodi do značajne redukcije emisije ugljen-dioksida u atmosferi u odnosu na uobičajeno korišćenu tehniku izrade kolovozne konstrukcije, zbog čega iste reprezentuju budućnost građevinske industrije. Fokus kompanije Lafarge I u narednom periodu usmeren je ka razvoju I implementaciji zelenih materijala I tehnologija, koje vode globalnom cilju – ugljenično neutralnoj gradnji.